Vitamin D in nosečnost

V reviji Pediatrics je bila objavljena španska raziskava, v kateri je sodelovalo 2.000 nosečnic. Spremljali so mentalne in motorične sposobnosti njihovih 14 - mesečnih otrok in ugotovili, da pomanjkanje vitamina D v nosečnosti lahko škodi razvoju otroških možganov in tako zmanjša njihove motorične in mentalne sposobnosti.

 

Vsebuje moja prehrana dovolj vitamina D?
Najverjetneje ne!  Vitamin D (kalciferol) spada v  skupino maščobo topnih vitaminov, ki je naravno prisoten v zelo malo živilih. V tem trenutku ima približno polovico slovenskega prebivalstva v krvi prenizko vsebnost vitamina D, vključno z nosečnicami.

Razlogi, zakaj je temu tako, so širši. Na primer: za približno 75% ljudi, ki imajo intoleranco na laktozo in mleko, mlečni izdelki ne predstavljajo zanesljivega vira dobave vitamina D. Absorpcijo sončne svetlobe in proizvodnjo vitamina D pa ovirajo tudi:

  • Starost  nad 50 let
  • Zaščitne sončne kreme
  • Prekomerna telesna teža

Prav tako ima vpliv na absorpcijo in proizvodnjo vitamina D tudi vaše zdravstveno stanje in vsakodnevne navade:

  • Preživet čas na prostem     
  • Pigmentacija kože
  • Gastrointestinalno zdravje
  • Absorpcijska sposobnost organizma

Prav iz zgoraj omenjenih razlogov ne preseneča, da je število ljudi s hipovitaminozo D tako visoko.
Ponujamo vam kratek seznam živil, ki vsebujejo vitamin D: jajčni rumenjak, losos, mleko in mlečni izdelki in jetra.
 

Zakaj je vitamin D med nosečnostjo tako pomemben?

Vitamin D je pomemben gradnik imunskega sistema, izjemno pomembno vlogo igra pri delitvi celic in zdravju kosti, zagotovo pa je njegova poglavitna vloga absorpcija kalcija in fosforja v prebavilih. Je ključnega pomena za zdravo okostje, saj izboljšuje notranjo mineralno sestavo. Povečane potrebe po vitaminu D se pojavijo pri otrocih in doječih materah. Materino mleko ne vsebuje dovolj vitamina D, zato zbolijo za rahitisom celo dojenčki v tropskih krajih, če jih pretirano varujejo pred soncem.

Z različnimi raziskavami v razvitih državah ugotavljajo premajhen vnos vitamina D in zmanjšanje izpostavljenosti otrok sončnim žarkom na splošno. Pomanjkanje vitamina D opažajo tudi pri starejših otrocih in mladostnikih. Ameriška akademija za pediatrijo (AAP) je leta 1997 priporočala minimalni dnevni vnos 200 IU/dan vitamina D za dojenčke starejše od 2 mesecev in mladostnike. Na podlagi različnih raziskav sedaj AAP za novorojenčke, dojenčke in mladostnike priporoča minimalni vnos 400 IU/dan vitamina D, ki ga lahko začnejo dajati že nekaj dni po rojstvu. Razlog za povečanje minimalnega dnevnega vnosa je pojavljanje rahitisa v otroškem obdobju in izogibanje sončnim žarkom, zaradi strahu pred kožnim rakom.
Številne druge raziskave so potrdile tudi korelacijo med nizko vrednostjo vitamina D v krvi in povečanim tveganjem obolevanja za nekaterimi vrstami karcinoma, avtoimunskih obolenj, nevroloških bolezni, inzulinske rezistence in kardiovaskularnih obolenj.


Kako lahko poskrbim za dnevni odmerek vitamina D?

Enostavno, na jedilnik vmestite živila, ki vsebujejo vitamin D. Raziskave so potrdile, da je 5 – 10 minutna izpostavljenost sončnim žarkom (roke, obraz, noge) vsaj dva do trikrat na teden dovolj za zagotavljanje zadostne količine vitamina D. Pomagate si lahko tudi s prehranskimi dopolnili, ki vsebujejo naravno obliko vitamina D.

Vitamin D najdemo predvsem v dveh oblikah: Ergokalciferol je vegetarijanska oblika vitamina D2, holekalcifero vitamin D3 pa je izdelan iz sestavin živalskega izvora (po nanadi iz ribjih jeter, jajčnega rumenjaka ali ovčjega lanolina).  Ker so molekule vitamina D živalskega izvora precej manjše jih naše telo lažje in veliko uspešneje absorbira.

Nastaja tudi v koži, če je izpostavljena soncu. UV-svetloba deluje na holesterol v koži in deluje sočasno z jetri in ledvicami za proizvodnjo vitamina D3.

Povezani produkti